Datum vydání: 26. 1. 2024
Vydali: Century Media
Žánr: death metal, blackened death metal
Hledat v Suffer and Become dramaturgii
se mi nechce, to podstatné je tlak. Přesto nejde o útok od začátku do konce.
Mainstreamová alba death metalu mě nechávají až na úplné výjimky zcela bez zájmu. Přijde-li ale z míst nejvyšších příkaz – tohle si poslechněte, je třeba jednat. Je třeba poslouchat, a je třeba psát, oheň musí hořet. Kontroverze kolem alba Vitriol je značná, vypíchnu jen několik názorů z diskusí zde na Marastmusic.
Mizzy: „Nasypaný
to je dost, ale jinak to je vlastně slaďounký, upidlikaný a vyumělkovaný až
běda. O naprosto umělým a uhlazeným
zvuku ani nemluvě.“
Addsatan: „Hudebně
asi pořád spíš jo, byť tý pompéznosti, pidlikání a náběhů k deathcore/modern
tech deathu je tam víc než bych rád, ale přes ten zvuk se nedostanu.“
Sicky: „Ten
Vitriol se fakt nedá. Příliš dominantní a vyhrocený bicí tu muziku úplně
zabíjej. Chybí rytmus, zní to jak šicí stroj.“
Loomis: „Blackened
death s kytarovými tsunami, které vás nemilosrdně smetou“
Brutusáček: „Šleha,
masakr od začátku do konce, feel jak Origin, jen mi to trochu kazí plechový
virbl a ty náběhy do epic momentů, ale masakr to je.“
DarXane: „Zabijácký
smrtonosný technický buldozer máchající tě maniakálně ve vlastních útrobách.
Totální nasazení posunující hranice extrému a evokující infernální utrpení.“
Bizzaro: „Nehorázný
nátěr a absolutní násilí supported by Matt Killner blasts. Melodicky osobitá
stavba riffů, hutnost, disharmonicky laděný a tempově napálený blackened death.“
Zdá se, jakoby každý, kdo nové album Vitriol slyšel, měl zapotřebí vyhranit se (což je super) a navíc se nám tu Suffer and Become stala jasným vítězem nejlepšího alba ledna 2024. Dva důvody, podívat se na album detailně.
Já patřím k těm, kdo album po prvotním posluchačském diskomfortu nepřestal poslouchat, a jak ukazuje hodnocení, doporučuji ho k pozornému poslechu. Zvuk je velké téma a velký trabl. Oproti předchozí desce je přitom o něco čistší.
Debut To Bathe
from the Throat of Cowardice byl správně přepálená pidlikačka, technicky i
rychlostně špičková, ale málo zajímavá a nebylo moc proč se k ní vracet, a
na vině je i zvuk, ve kterém se musí vyloženě hledat. Novinka víc dráždí, ale i
jaksi svádí k opětovným návratům. Z hudebních vlivů jsou opět
znatelní Anaal
Nathrakh a Hate
Eternal, oproti předchozí desce asi méně,
ale přesto stále lze cítit Cryptopsy
a Origin.
Z námitek proti zvuku novinky pozdvihnu nejprve příměr s plastem, plastovým zvukem. Nejtvrdším materiálem už dávno není kov (metal), ale plasty, ve kterých se létá do vesmíru, jsou daleko tvrdší, takže plastový sound tvrdší metalu? Tak daleko bych snad v natahování metafory nezacházel. Přestože vnímám přiznanou umělost ve zvuku jako něco, co poslech znesnadňuje a mně osobně není příjemný, neodmítnu jej šmahem, tak jako jsem ho neodmítal u Archspire. Dá se říct, že takhle se ultra rychlý a technický (moderní?) deathcore/death metal dneska hraje, ale s tím se nespokojím. Podstatnější je podle mě otázka, zda ubírá něco na kvalitě materiálu krom toho, že budí u někoho automaticky averzi. Nemyslím si to.
Protože to, oč tu jde, jsou riffy riffy
riffy. Kolik jich tu jenom je? Je jich až moc? Riffů není nikdy moc, jen to
chce delší čas na jejich vstřebání. To neusnadňuje ani jejich bryskní střídání,
kdy sekvence, v jakých se objevují a střídají s melodiemi, je pro
mnoho a mnoho poslechů (zdánlivě?) náhodná.
Naposlouchat celých 47 minut je
posluchačská „práce“ na plný úvazek. Když si ale nápady jsme schopní uspořádat,
je o to víc co vychutnávat. Skvělou kytarovou práci Kyla Rasmussena (sólo ve
čtvrté The Isolating Lie of Learning Another stojí za obzvláštní zmínku, ale i
jinak je sólová kytara vynikající a nemoří poslech onanováním na hmatníku)
doplňuje výjimečná basa. Tady přitakám četným výtkám, protože při jiném mixu,
kde by byla basa slyšitelnější, by udělala ještě mnohem víc parády. Bicí Matta
Killnera (Nithing, od 2018 působí v Gorgasm)
se svou totální rychlostí a přiznanou umělostí přihlašují do ligy
nejrychlejších sypačů. Tady mají kritici další oprávněný bod, protože šicí
stroj se určitě vybaví každému, kdo proposlouchá Suffer and Become.
Na pilu se tlačí sice téměř pořád, ale velepřísná I am Every Enemy odkazuje spíš k technice porcování Cattle Decapitation než k blastům pravověrného (tech/brutal) death metalu a přidává taky velkou porci agresivity, tahle skladba je opravdu diktát nejvyšší jakosti.
Kritických připomínek, jak vidíme, je na
desku možné naklást více, problém vidím i v některých momentech, kde si
deska trochu nefér pomáhá elektronickými „symfonickými“ prvky a zbytečně
přifukuje podle mě už dostatečně hustou atmosféru. Tyhle berličky fungují
docela dobře při prvním seznámení s deskou, pomohou s orientací
v náročném materiálu a sem tam dokážou nakopnout tu kterou skladbu do
ještě větších grádů, nebo zahalit do větší temnoty. Při opakovaném poslechu ale
už nemají hodnotu ani samy o sobě, a ani do kompozice skladeb nic nepřináší.
Mohou působit prázdně a zbytečně pompézně (půjčuji si od Franty z diskuse
asi pro mě nejrelevantnější kritický hlas.)
Hledat v Suffer and Become nějakou citlivou či chirurgicky přesnou dramaturgii se mi moc nechce, to podstatné je tlak, který deska na posluchače vyvíjí, a je v tom úspěšná. Přesto nejde o útok od začátku do konce. Výdech u instrumentální Survival's Careening Inertia je žádoucí. Je sice pravda, že bez některých měkčích pasáží by se deska jako celek jistě obešla, a dalo by se bez potíží najít ze 47 minimálně 12 odpočinkovějších minut. Po mém soudu ale zklidnění umožňuje dosahovat opakovaně vrcholů, což je ve finále účelnější, než najet na vrchol tempa a tlaku v první minutě a do poslední nepolevit. Mám rád i takové desky, ale do technického žánru mi alespoň minimální práce s pozorností a dramatem pasuje lépe.
Srandovní
videa a nepovedené fotky kapely nechám
stranou, Vitriol přináší jednu z nejtvrdších desek poslední doby (a tak
soudím i dle reakcí svých dětí - 2 a 8 let, které jsou poměrně zvyklé na
extrémní metal). Není pohodlná a určitě se nechce zalíbit každému, ale pro
hledače stále větších extrémů je prakticky povinnou zastávkou. Dál dojeli snad
už jen výše jmenovaní Archspire,
kteří ale svůj materiál (přinejmenším živě) odlehčují tam, kde jej Vitriol
naopak dál vyhrocují příměsí síry.
Ano, pro poslech zvukem náročná deska,
kde vám nepřidá ani její komplikovanost. Na začátku jsem tápal a riffy si
v hlavě tak ňák dokresloval, ale postupem doby zvuk vylezl a vytáhl jeho
podstatu. Je opravdu zlý, katarzní, plný distorze, síry, zloby a pekla. Nejblíž
k charakteru syrově našmrdlaných, ale tupým ostřím porcujících kytar mi
jsou asi Portal.
Hudebně jsou Vitriol ale samozřejmě jinde. Velmi techničtí, zběsilí a urvaní ze
řetězu a vše dokreslující silnými blackened momenty.
Tam, kde Portal vtahuje postupně, Vitriol nechají narůst strom, aby vám po oběšení nad propastí uřízli větev a nechali vás dusící se do temnoty plné ostrých zubů padat. Ale tak jako velký filmový spektákl i Vitriol váš pád do drtících temnot dobarvují epickými momenty. Ty někdy v daný moment doslova působí jako barevné spektrum přepínací výstřelek (např. kytarové hrdinství The Isolating Lie...), jindy vám jím na hruď položí betonový panel, viz až industriální závěr v The Flowers of Sadism nebo omenovské finále instrumentání Survival's Careening Inertia, která si začátku dovolí výstřelek v podobě unplugged drcení.
Jak ale zmínil Vaněna, „to podstatné
je tlak, který deska na posluchače vyvíjí, a je v tom úspěšná“, i když
v ten moment Vitriol hrají „moderně“ (Locked in Thine...), a maximálně
tomu napomáhají bicí Matta Killnera, který na desce kreativně střídá dva virbly
a množství blastbeat technik (snad poprvé v životě dokonce oceňuju užití
gravity blastu), jimiž až nepochopitelně přesně dokáže hudbu pokaždé nakopnout
i v moment, kdy je tlak už téměř nesnesitelný.
Když pominu zvuk kytar, jehož charakter jsem nakonec vstřebal a dokážu si tím desku opravdu hodně užít, zamýšlím se snad už jen nad směřováním kapely a tím, jak Kyle Rasmussen (a Adam Roethlisberger) vnímají hudbu. V zásadě jde o poctivý a pravověrný temný death metal zakořeněný v Immolation. Silně do něj pronikající black metal každý zkousne, že jím jako u Heaving Earth také silně zmítá nápor techniky a kytarových výlevů většina zvládne rovněž. Posouzení, zda občasné zapojení epicko-symfonických aranžmá je vizionářství nebo pokus o vnesení do tvorby trochu toho „umění“ a nevyjasněných ambic (viz Kyle s mečem), nechám na vás. Desce to ale na její intenzitě, kterou z paměti jen tak nevyženete, nic neubírá.
Vložit komentář