recenze black metal

Manifest true norwegian black metalu pro rok 2024.

Datum vydání: 31. květen 2024
VydaliTerratur Possesion
Žánrblack metal

vaněna
8

Dantez: Whoredom Rife se dají brát v rámci trondheimské renesance jako jeden z hudebně schůdnějších projektů. Přímočarou „True Norwegian“ blackmetalovou formu prezentují v čistém zvuku, stravitelných délkách, bez větších kreativních výkyvů. Něco navíc tady ale přece je, z hudby vyvěrá potemnělá majestátnost, která nejvíce fungovala na úplně prvním EP, s dalšími nosiči však začala specifická aura postupně vyprchávat…

Vaněna: Rámce Trondheimské renesance, o které píšeš, se chytím. Právě vlna Terraturem vydávaných věcí mi přinesla první setkání s Whoredom Rife, kupoval jsem tehdy prakticky na „blind“ s vidinou krásného výpravného alba jejich dlouhohrající debut (a trestuhodně minul předcházející EP, o kterém ještě bude řeč). Album samotné mě tehdy nijak nesmetlo, ale příjemně se poslouchalo, říkal jsem si „hm, uvidíme, co bude dál.“ A s dalšími dvěma deskami to bylo podobně. Nádherné fyzické nosiče, ke kterým jsem se ale až tak moc nevracel. Novinka – to je úplně jiný příběh. Jakoby Whoredom Rife někdo polil živou vodou a na čtvrté desce se z nenápadné kapely stávají lídry True Norwegian Black Metalu. Je tady nejen temný majestát, ale jsou tu striktní pasáže, melancholie, především ale spousty riffů, které ne že si nezadají s nejlepšími – ony jsou snad nejlepší z ryzího black metalu, co jsem slyšel poslední dobou.

Dantez: Řekl bych, že silná vizuální stránka projektu postupně roste s hudbou, snad jen na předešlé Winds of Wrath se dostala trochu do popředí. Den Vrede Makt v tomto ohledu nabývá ekvilibria – hudba doplňuje obraz a naopak (o silné provázanosti lze číst třeba zde). I tento aspekt tvoří z novinky nejsilnější LP, v tandemu se zmíněnými riffy, které deska dávkuje s nebývalou kadencí téměř od první sekundy. A začíná se zostra. Hned první riff se co do památnosti a monumentálnosti připomíná Gitt Til Odin, skladbu, která se stala značkou kapelního zvuku.

Vaněna: Ano, povinně jsem si dostudoval Gitt Til Odin, a přesně jak píšeš, na tuhle nejlepší skladbu LP navazuje. Vrátím se ještě jednou k fyzickému nosiči - bohužel, dosud jej v ruce nedržím, ale u minulých desek platilo, že zvuk z fyzických nosičů posouvá zážitek z poslechu ještě výš. U black metalu nebývám přecitlivělý na zvuk, ale pamatuju si, že u předchozího LP mě šokovalo, jak dobře deska zní. Netrpělivě proto čekám pověstného dvakrát zvonícího pošťáka. Jak se ti pozdává prozatím zvuk z digitálu?

Dantez: Víceméně bez výhrad, i lehký produkční posun k vyznění podstaty sedí – ve srovnání s EP působí zvuk jemněji, skoro až „ambientně“, což k rozlehlejším délkám skladeb, repetici motivů a atmosféričtějšímu vyznění sedí. Patrné jsou i subtilní vlivy odjinud, nejvíce je citelný Island, hlavně v občasné nezřízenosti deklamací, ale i v několika kytarových motivech. Na nedostatečnou údernost a kreativitu snad dojíždí jen finální skladba, kvůli které deska jako celek nevrcholí, ale spíše doznívá.

Vaněna: Ano, já vlastně nemám Whoredom Rife vůbec co vytknout. Jestli pořád platí, že jde víceméně o projekt Vegar Ytterdal Larsena (podle encyklopedie ano), tak klobouček, protože skladatelsky i hráčsky se znamenitě vypracoval. Je nejen výborným bubeníkem, aktuální desky Manii a Syning mocně uctívám, ale na Síle hněvu se ukázal i jako velmi dobrý skladatel strunných nástrojů. Bez dlouhých keců řeknu, že celých 50 minut skvěle šlape, s možnou výjimkou poslední The Beautiful End of All, která už je přece jen moc dlouhá a rozplizlá. Jinak ale deska klidně může sloužit jako manifest true norwegian black metalu pro rok 2024. Jen dodám, že kromě tvou zmiňovaných Islandských pustin cítím i švédský vliv (Arckanum v těch zemitějších polohách, nebo Ondskapt?) a dohromady to všechno výborně funguje.

Dantez: Jo, i příměr k Arckanum je trefný, zejména v kapelních počátcích, kdy se nade vším vyjímala atmosféra. Zde snad lze jen podotknout, že Whoredom Rife na novince takřka úplně upouští od agresivity, která byla na prvním EP a debutu jedním z hlavních hnacích motorů. V živých vystoupeních je aspekt nasranosti i doposud dost nosný a bude zajímavé sledovat, jak se do rozlehješích a atmosféričtějších skladeb propíše. Na nosiči tak může prapůvodní tvrdost leckomu chybět, což ale nic nemění na faktu, že se Den Vrede Makt daří zhmotnit vytyčené více než dobře.

mIZZY - 26.06.24 17:03:06
Odpověď AddSatan: ono to v prostřední části desky i občas "zazlobí" (v 93-94 pojetí), po...
Docela bych se vsadil, že v jednom songu Dagur hostuje ;-) Nemám teď čas dohledávat, kterej song to je, ale to snad poznáte.
AddSatan - 26.06.24 16:49:38
Odpověď bizzaro: no je to takovej hodnej ohníčkovej blekoušek. má to trochu dlouhý song...
ono to v prostřední části desky i občas "zazlobí" (v 93-94 pojetí), po prostříhání bych i souhlasil, že fajn deska, ale... nakonec mi nejvíc sedí Ravenous, sice bych jí taky zkrátil, ale nic mě tam nesere, úvodní riff něco mezi Infinity od Emperor a taky Natassjou od Darkthrone, ale "zlobivější" než ve Phantom, pak Ildjarn/Darkthrone tupačka s totál vykrádačkou "vyhrávky"/části riffu z Black Wizards, pak cca Fuel rockec Satyricon, i ta pomalá pasáž se sólama a vylézající basou je fajn a pak zase dokolečka :), sice min. napůl vykradenej, ale fajn song :) ... jako největší klad vidím vokál, typově cca Dagur z Misþyrming (v prototypu Satyr - třeba Forhekset na ND).
bizzaro - 26.06.24 14:57:04
no je to takovej hodnej ohníčkovej blekoušek. má to trochu dlouhý songy, ale poslouchá se to fajn
AddSatan - 26.06.24 14:30:50
Odpověď vanena: Tak Štěpáne, pokud hledáš experimenty, překračování hranic, magii atd....
Ale prd - nechápu, jak jsi z toho co píšu níže vyvodil, že tady hledám experimenty (cca vím co čekat od Terratur, až na anomálie jako Issolei). Jak bych mohl být nadšenej z Theriomorph, kdybych tam hledal experimenty? Překračování hranic - to je otázka, jak to definuješ, ale o to mi tu primárně taky nejde (a hranice tnbm to místy překračuje určitě). Magii - já myslím, že by jí každej black metal, kterej je (hlavně) o atmosféře nějakou dávku mít měl - a zmiňoval jsem to v jednom naprosto konkretním případě, kdy jí originál od Darkthrone má a tahle zjemnělá, unylejší odvozenina ne. Třeba v 2. polovině Fiender, nebo ve většině Hevnens (oprava - ten přihlouplej riff je 2. a ne 1.) je to blízko tomu, co by mi stačilo k + - spokojenosti (k nadšení tu důvod neslyším nikde). Sorry jako, ale ta rozbředlá melancholie prvního, 1. půle 2. songu a posledního - to není daleko od hodný, ubulený nudy á la Wolves in the Throne Room (a Burzum). "riffy, které deska dávkuje s nebývalou kadencí téměř od první sekundy" - cože? v prvním songu jsou asi 3x a brnkačka a opakuje se to do zblbnutí třeba i 8x, jak píšu níže, až moc opakování ne moc dobrých riffů. Prostě podobnej případ jako poslední Funeral Mist, nebo Misþyrming - něco mě tam baví, něco nudí. A nebo jednoduše - myslím, že by se v tomhle duchu/šabloně dala složit kvalitnější deska, která by mě bavila víc, ale tahle mě minimálně z poloviny spíš nudí (ale 2., 3. a 5. skladbu si ještě někdy pustím). Jako jestli je takhle "konzumní" podoba tnbm manifest toho nejlepšího, co se tam dá momentálně najít, tak to teda nic moc...
vanena - 26.06.24 12:42:03
Tak Štěpáne, pokud hledáš experimenty, překračování hranic, magii atd. tak tohle je uplně špatná adresa. Tady se jedou šablony, ale v kvalitě.
AddSatan - 25.06.24 14:50:50
Odpověď mIZZY: Tak oni WR o nějaké černomagické hypno-auře nikdy nebyli. Od toho tu j...
Prostě tam slyším upravený riffy, který u těch vzorů, od kterých to vykradli, něco navozujou, nějakým způsobem makaj, ale tady to prostě většinou moc nefunguje, právě i tím, jak je to uhlazenější, "komfortní" a hlavně repetitivní. Ale ok, beru, že je to cíleně taková "pop" verze tnbm (s trochou SWE a CZ vlivu) a nemusím se o to dál zajímat - "Co na tom..." - no právě proto to pro mě dobrá deska není. A vlastně to trochu zní, jak kdyby to skládal hipster co si naposlouchal "klasiku":).
mIZZY - 25.06.24 14:35:43
Odpověď AddSatan: Fiender od 4:18 - to je něco od Master's Hammer z Okvltisty, 2. polovi...
Tak oni WR o nějaké černomagické hypno-auře nikdy nebyli. Od toho tu jsou Mare. WR byli vždycky primárně chytlavej bm s líbivýma melo riffama a skočným tempem, který tě prostě baví a ne nějaká temnota. Ale na těch předchozích albech to bylo docela meh. První EP bylo fakt dobrý (Thought and Memory!), na první řadovce zabavila srandovní Spir, ale z dalšího matra si reálně nevybavím snad jediný song, byť to je dobře odvedený řemeslo. Tím koneckonců utrpěly aji koncerty, který sice byly gut, ale kde hodně skladeb bylo nevýrazných a makal akorát nejstarší materiál na konci. Ta novinka je oproti předchozím deskám opravdu o dost lepší. Vrchol black metalu určitě ne, ale těch melodií v riffech se dá hodně dobře chytit, tempo deska rovněž drží dobře po celou dobu, tupačky možná pobaví, ale příjemně to nakopnou. Reálně se dost těším na to, až kapelu s tímhle novým albem uslyším v Bergenu a Trondheimu, protože ten live set by teď mohl být mnohem silněji poskládanej a ty gigy by mohly makat od začátku do konce. Možná, že to je relativně komfortní black, kterej nemá až tak extra přidanou hodnotu, ale je to zahraný dost vkusně a jde na tom slyšet, že to skládá někdo, kdo ví, jak má black metal znít a ne nějakej hipster. Co na tom, že to složil tak, aby to bylo líbivé pro davy a reálně to je hlavně worship starých kapel. Co taky chtít od kapely, co tourovala s Behemoth, žejo? Dobrá deska to je, za mě tak 7/10 s tím, že deska od Parfaxitas mě baví teda ještě podstatně víc.
AddSatan - 25.06.24 13:20:12
Fiender od 4:18 - to je něco od Master's Hammer z Okvltisty, 2. polovina toho songu fajn, Hevnens Rett od Immortal riffu 1:05 (něco z Battles) taky (první zní jak triviální stupnice) Ravenous možná taky, ale zbytek spíš nic moc, strašně roztahaný, moc opakování nepříliš dobrých riffů, hlavně 1. a 6. je fakt utrpení doposlouchat, legrační tupačky, většinou takový uhlazenější až bezzubý derivace 90´s riffů, kterým "něco" (zápal?) chybí - třeba úvodní z Phantom je úpravená Natassja od Darkthrone, ale je to úplně zbavený tý černomagický hypno-aury, přidaná hodnota snad jen vokál, ten je docela dobrej, jestli je tohle letošní manifest trve norwegian black metalu, tak to je na tom tnbm už fakt špatně... Fin (Packain) Nory před 2 lety trumfnul o 2-3 třídy
mIZZY - 25.06.24 11:21:14
Jo, od prvního EP nejlepší materiál kapely.