Alternativa 2015 - KAMMERFLIMMER KOLLEKTIEF, BAGDASAROV/POLLACK/SCHWEIGHART/VATAGIN

report

Skvělý prostor i zvuk, příjemně překvapila i předkapela. A Kammerflimmer Kollektief? Z části silní a pohlcující, pár fajn věcí i trocha až příliš hodného kýče.

Libeňská synagogaLibeňská synagogaLibeňská synagogaKolem libeňské synagogy (na Palmovce) jsem prošel už mnohokrát, zvenku ta budova vlastně nevypadá nijak zvlášť zajímavě, i když člověka napadne, že bude nejspíš ze starší doby (polovina 19. století) než veškerá zástavba okolo. Vzhled vnitřního prostoru už zaujme mnohem více - v půdorysu jde sice o běžnou trojlodní baziliku, ale překvapí její vkusná orientalizující výzdoba v příjemně „hřejivých“ barvách, jejíž částečná oprýskanost (i když je znát, že se to tu pomalu, ale jistě dává dokupy) jí kouzlo spíš dodává, než ubírá. Celý prostor byl ten večer navíc osvětlen pouze desítkami (stovkami?) svící a jakýmisi skorokoulemi, zavěšenými nad podiem, připomínající žhnoucí meteority, což dojem „jinakosti“, posvátna a tajemna skvěle umocnilo. Vlastně si nevzpomínám, jestli jsem byl někdy v nějaké synagoze, určitě jsem v ní ale nepil tak dobré pivo a už hodně dlouho jsem nebyl na koncertě na tak pěkném a až „magicky“ působícím místě. Snad jen té „vůně“ z vonných tyčinek (či co to bylo) mohlo být trošku méně/jiná, ale jinak za prostor a celkově ambient velká pochvala! Další pochvala míří ke zvuku/aři/akustice prostoru, i po téhle stránce jsem byl spokojen, což se nestává zrovna často.

Plánovaný start v 19:19 (konalo se 11. 11. - náhoda? Nemyslím si!) sice zrovna nevyšel, ale po přípustné akademické čtvrthodince zpoždění už se rozezněla hudební produkce arménsko-ukrajinsko-rakouského kvartetu Bagdasarov/Pollack/Schweighart/Vatagin. Barytonsaxofonista Bagdsarov (alias Ukamau) byl jediný, o kterém jsem měl jakési mlhavé Bagdasarov/Pollack/Schweighart/Vataginpovědomí, ostatní jména mi byla neznámá, očekávání tudíž žádná/neutrální. Šlo (pravděpodobně) o improvizaci, ve které se střídaly chaotičtější, free-form/jazzové, neuroticky-bordelózní místa (možná cca směrem ke starším Supersilent) s těmi hypnotičtějšími až psychedelickými, kde vládl zejména hluboký, barytonsaxofonový drone (tady jsem si zase vzpomněl na Mount Fuji), někdy i velmi jednoduchá, ale účinná, snad až dubem načichlá basa a rytmika (stabilnější, rovný kopák a trochu hravější a jazzovější zbytek bicích). Basák občas hraje i na něco, co vzhledem připomínalo klávesy, ale lezly z toho především různé ruchy, hluky a pazvuky, + - něco podobného se dá říct i o počínání kytaristy. Vyskytlo se sice i pár rozpačitějších momentů a hledání společné řeči, ale jo, převážně jsem byl příjemně překvapen a bavilo mě to dost. (Nejen) dle závěrečného aplausu jsem určitě nebyl zdaleka sám.

Na Kammerflimmer Kollektief jsem se celkem těšil. No, popravdě jsem už na jejich existenci v posledních letech skoro zapomněl, ale někdy před cca 10+ lety byli asi prvním, řekněme „ambientně/elektronicky/experimentálním jazzem“ (ovšem jejich materiál je dosti různorodý a některé jejich polohy ani nemají se zmíněnými škatulkami mnoho společného), který se ke mně dostal a zvláště album Cicadidae se mi tehdy dost líbilo. V živém provedení byla minimalizována ona elektronická složka, v zásadě šlo jen o občasné, oproti nahrávkám o něco méně výrazné, beaty a rytmické prvky vůbec, sem tam nějaké to pípnutí apod. KK působili naživo více organicky, přirozeně, více využívali všeprostupujícího, omamného zvuku harmonia a také kontrabasu, kytara zakladatele souboru Thomase Webera byla výraznější jen v několika místech, jinak spíše doplňovala. Prvním kusem byla naprosto skvělá, poměrně dlouhá, pohlcující, psychedelicky drone/ambientní („folk“) lázeň, bylo zkrátka moc fajn nechat se pohltit a unášet zvukem harmonia a kontrabasu (příjemná změna po všech těch elektrických baskytarách), vzpomněl jsem si na seanci s Gonzales & Steenkiste, volněji i na Datashock, popř. i Natural Snow Buildings. Později se přidal příjemný, středový zpěv Heike Aumüller, který pak přešel do „divno-šamanské“ polohy jako ve skladbě Jinx ze stejnojmenného alba, možná šlo dokonce o nějakou její dost změněnou a prodlouženou verzi. Vlastně bych se nezlobil, kdyby se celý set nesl v + - téhle poloze, ale na podobně skvělou, resp. ještě silnější věc jsem si musel počkat až do závěru koncertu. Jak už jsem psal, hudba KK má mnoho podob a ne všechny mi úplně sedí. S prostřední částí setu to bylo tudíž jako na houpačce – od částí, které se mi celkem líbily (jakože fajn), tj. volně improvizační, nervně-najazzlý kousek á la Mayhem! nebo Free Form Freak-Out z letošní desky Déssaroi. Zaznělo i nějaké správně špinavé blues, vybavuji si něco s prvky alt. country/folku, kdy Weber na strunách kytary šikovně slideoval pomocí náprstku, ale došlo i na takové ty jejich hezké, milé, hodné písničky, na mě tedy „až moc hodné“ (asi Evol Jam a dvě další jí podobné). S těmi svíčkami okolo jsem z toho měl až takový kýčovitě-vánoční pocit. Mírné rozpaky, ke konci té „nejhodnější“ až mírné otrávení. Dokonce i taková „hitovka“ Zurück zum Beton, která mi z desky přijde celkem fajn (nejen díky té němčině to zavání Neubautenovským divno-písničkářstvím) naživo moc nefungovala, něco mi tam chybělo… Částečně to celou dobu zachraňoval kontrabasista Johannes Frisch, asi největší jazzman sestavy, jeho zručná hra mě bavila i v těch jinak spíše slabších kusech. Smíšené dojmy spravil až zmíněný závěr hlavního setu, který se nesl v podobně psych drone/„folkové“ poloze jako úvodní kus, tenhle byl ovšem o něco delší, silnější, dynamičtější, dramatičtější a nejen díky úderům nasamplovaného kopáku působil až rituálním dojmem. Do základových harmoniovo-kontrabasových vln/ploch a Kammerflimmer Kollektiefkytarového vybrnkávání pak Weber skvěle vstoupil se zkreslenou kytarou (ten nástup mi připomněl něco od starších Barn Owl) a i díky zpěvu Heike to trochu znělo jako nějaká mocně zdroneovaná, psychedeličtější verze Blood Flight od Jenny Hval. Mohutný aplaus potvrdil, že tento kus nepřišel nejsilnější jen mně. Tleská se a tleská, takže se i 2x přidává, pro mě už i trochu zbytečně, opět „hezká písnička“ a pak free-form improvizace, která byla docela fajn, ale končit se má v nejlepším. Konec, synagoga se pomalu vylidňuje, chvíli zůstáváme, prostorem zní něco od Earth (The Bees…?), jo, ty bych si tady dovedl představit, příjemná tečka.

Vložit komentář

AddSatan - 03.02.17 21:27:17
no, záznam celkem pěkný, i když mix ten zvuk, jak si ho pamatuju, trochu změnil ... Jinx jsem koukám trefil (byť je to 2x delší a jiný, lepší než studiová verze), ale Über die Wasserscheide si myslím, že nehráli, to je z Cicadidae a to bych musel poznat ... navíc v tom čase, kdy by to údajně mělo být, hrajou něco jinýho (resp. to by byla fakt hodně radikální předělávka), nejlepší byla ta Trapped Inside the Loop - asi nová/nenahraná věc/improvizace, ta nikde na albech není...
mIZZY - 03.02.17 14:05:08
https://www.youtube.com/watch?v=aK9TKq9vqx0 00:00 - Jinx 14:27 - That's How the Light Gets In 19:21 - Ausruhmantra 29:46 - Vielleicht Zikaden 35:59 - Über die Wasserscheide 42:52 - Züruck zum Beton 49:21 - Trapped Inside the Loop 1:00:20 - Kissen 1:09:14 - Kurze Ecke
AddSatan - 08.12.15 10:53:08
ad předpoklady a předsudky - mně částečně taky, ale přesto bylo to vyznění koncertu, alespoň v těch silných částech příjemně překvapující - ty psych drone("folk/rock")ový polohy co popisuju na albech moc nejsou / nejsou tak silný / nemají tak pohlcující zvuk / efekt... zajímalo by mě, co byla ta nejlepší/delší věc před přídavkama, to jsem ne(po)znal, možná improvizace... (?), taky jsem nečekal, že tam bude tak málo té elektroniky (což ale většinou vůbec nevadilo)... ty hodný "vánoční cukrkandly" mi na albech přijdou ještě jakože "ale jo celkem fajn/nevadí mi", naživo mi přišly až iritující... ale tak to byly jen 1-2 skladby... pestrobarevný docela dost, pro většinu alb sice najdeš dost spojujících prvků, ale i rozdíly... viz. album listopadu, já teda znám pořádně asi 3-4 alba + pár skladeb z jiných co se válí na yt atd., a jak píšu, ne všechno se mi od nich líbí, některý věci jen částečně atd... docela by mě zajímalo, jestli je lidi z Kilimanjara v začátcích znali... podobnost, zvláště na těch raných věcech rozhodně je (první KK deska vyšla už 98, tam asi zase mohli vycházet z Bohrenů...) jo pěkně se to poslouchá, často je to takový "easy listening" pro "experimentálce" :), ale jak co no... hype - dost tam asi hrálo roli místo, jsem původně chtěl report začít úvahou na téma, že dobrý místo (a zvuk) často pozvedne "fajn koncert" o něco výše, tady se to rozhodně povedlo... jinak oni jsou poměrně známí si myslím a asi 10 let tu nehráli... a něco si z toho vybere široký spektrum posluchačů, aneb jak píšeš... možná trochu Psy-High "komunita", fanoušci Alternativa festu... když se tohle všechno propojí, je to vlastně celkem jasný. Lidí bylo dost... ne moc, ale dost, už nedokážu odhadnout, ale přes stovku určitě...
gorth - 07.12.15 23:37:37
konečně jsem se dostal k přečtení (potvrdily se mi některé předpoklady a předsudky:)) docela mě překvapuje, jak pestrobarevně to popisuješ, fakt jsou mezi alby takové rozdíly? pustil jsem si schválně Jinx a to teda zní moc pěkně já od nich slyšel jen Wildling (2010), pořádně tak před čtyřmi lety:), mlhavě si vzpomínám právě na ten dojem příliš hodné, nekonfliktní hudby, která se moc pěkně poslouchá, drží skvěle pohromadě, ale nějak tomu chybí něco navíc (vlastně vnímám docela podobně Jaga Jazzist, akorát ti mě z nějakého důvodu fakt baví) pořád nechápu, kde se kolem toho koncertu vzal takový hype, přijde mi, že tam šli lidi od hardcore experimentálců po sváteční posluchače historického průřezu mainstreamem nezávislé hudby:)
AddSatan - 01.12.15 10:18:30

Zkus tohle