mIZZY: Už jste asi z mých předchozích článků stihli vypozorovat, že velkou část roku obětuju tomu, abych viděl všechny letošní koncerty Mare. A byť bych mohl říct, že do Norska i Londýna bych se rád podíval i bez nich, resp. byly k výletům i další důvodu, minimálně to byla dobrá záminka sem vyrazit. V sobotu 23. září se ale v německém Zwickau konal koncert, na který se opravdu jelo jen kvůli této trondheimské kapele. Aby ne, vynechat gig Mare necelé tři hodiny od Prahy by bylo kacířství. Byť se ve stejný den konala hromada dalších akcí, které by stály za účast. Minimálně Supersilent v Neratově nebo Liturgy v Praze byly velkým lákadlem, je ale jasné, že vyhrál sataňizmus.
Z Prahy spolu se zbytkem vyrážíme lehce po třetí odpoledne. Satanužel hned po nasednutí do auta zjišťuji, že mi zase nějaká svinská kun(d)a překousala hadičku v motoru. Naši cestu to naštěstí neohrozilo, dojeli jsme v pohodě, jen holt trochu pomaleji. V německém Cvikově jsme v šest, a jelikož klub otvíral až v osm, jdeme se projít do místního pivovaru v centru. Gaststätte Brauhaus byl od klubu asi 20 minut pěšky, lidí v něm jak sraček (holt sobota večer a všichni si vyšli na jídlo) a pivo za 5 € se teda dalo pít (tedy německý nadprůměr), ale žádná extra sláva. Ležák, pšenka i saison tedy padly bez problémů.
AddSatan: Doplním, že se mIZZY v Reichu několikrát předháněl se zájezdovým autobusem s SPZetkou “HE FU 8888” - náhoda? nemyslím si! Kampak to byl asi zájezd? Saison nej, byť i ten spíš nenadchl, neurazil. Na pivovarských hajzlech mě ale pobavil automat, který prodával nejen kondomy, ale i vibrační anální kolíky - to jsem ještě neviděl, “jak oni jsou tam dál”. A u pivovaru je pěkný, velký, gotický kostel a asi celkem fajn historické jádro, ale nějak jsme se zasekli u piva. A jen pro zajímavost - Zwickau proslul mj. výrobou trabantů a byli odsud Katharsis (a Robert Schumann), takže dost kvlt město.
mIZZY: Na osmou ale už přesun do klubu Seilerstrasse, ať se stihne koupit nějaký merch a hlavně, ať si někteří účastníci zájezdu zvládnou koupit vstupenky. Předem vyprodáno nebylo, ale když jsem pro kámoše, co měli zpoždění, kupoval ještě před první kapelou lístky, zbývalo prý posledních dvacet kusů, které časem taky zmizely. V klubu bylo prý 400 platících, ale nijak extra přetřískáno. Jasně, lidí tam bylo dost, ale kdo se chtěl nacpat do první řady, tak se mohl protlačit prakticky kdykoliv. Klub jinak hodně fajn, dost velký, stovka navíc by se tam možná ještě vešla (což by už bylo samozřejmě na hovno) a dobře řešený. Není moc dlouhý, ale dostatečně široký s hodně velkým pódiem, takže i osoby menšího vzrůstu jako má přítelkyně na kapely dost dobře viděly (a vzadu bylo hlediště o stupínek vyvýšené - pozn. AddSatan). K tomu pořadatelé nebo některé z místních kapel vyšperkovali stage různými lebkami, řetězy a dalšími srandami.
Němečtí Pale Spektre, kteří v sobotu začínali, měli toho haraburdí na pódiu nejvíce. Několik kovových svícnů s přidělanými kostmi, samozřejmě zapálené svíčky a hromadu kouře, přes který na ně místy nešlo skoro vidět. Tato trojice zde prezentovala své loni vydané album Bereft of Xerotic Layers, které vyšlo u Nuclear War Now! Naživo, ještě mnohem více než z nahrávky, byl zajímavý především vyšinutý jekot kytaristky. Sice ne všechny polohy, které používala, byly dechberoucí, občas jen tak lehce štěkala, ale když pořádně zaječela, nešlo si nevzpomenout na Onielar z Darkened Nocturn Slaughtercult. Místy to fakt byly výšky jako prase. I hudebně ale v pohodě. Primárně to byl black/death, ale ne s úplně debilním songwritingem a samozřjmě s přesahem do okultnější temnoty. I díky zpěvu napadla jistá podobnost s tupavější verzí Sortilegia, byl zde i jistý dotyk 13th Moon. V jednu chvíli snad zahráli i cover od Bethlehem. Zvuk nebyl úplně stopro, takže dojmy z nahrávky jsou asi o něco silnější, ale i tak bych na ně v budoucnu klidně někdy znovu zašel.
AddSatan: Pale Spektre mě z nahrávky též celkem zaujali, naživo byli trochu slabší, byť hlavně vinou zvuku. Nebyl špatný, pomalejší pasáže vyzněly dobře (v pár doomovějších momentech se mi vybavili i pozdní Celtic Frost/Triptykon), v některých rychlejších by to ale chtělo trochu hlasitější, nebo hutnější kytarový zvuk, resp. by jim prospěla druhá kytara. Ježibaba Hekla “hekala” a chrlila správně posedle (hodně echa) - pokud se tedy dobře trefila na mikrofon - když úplně ne, tak vokál trošku zanikal. Skladby mají na poměry bestiálnějšího black/deathu spíše nápaditější a dynamičtější, jen tedy některé změny působily roubovaně a občas i nějaký přiblbější riff. Sortilegia hrající black/death, nebo i death/black, místy směřující k Teitanblood, Antediluvian, Incantation i nějaká ta Portal disonance, nebo i něco od Alkerdeel (kdyby byl Jeroen ženská - vzhledem k vokálu). A taky Black Curse. Od Bethlehem zaznělo myslím Schatten aus der Alexander Welt. Celkově fajn, ale čekal jsem to trochu lepší.
mIZZY: To Thorybos byli naopak čistokrevný war metal worship se vším, co k němu patří. Řetězy, kosti, černé painty pod očima, kapuce na hlavách, plešatý zpěvák, nábojové pásy, hřebíky na rukou, pár kapek krve i bicepsy. Hudebně samozřejmě totálně tupé, ale tyvole, co od takové kapely chceš? IQ drop pod 50, agresi a pořádně tam tu smrt najebat. Žádná extraliga se tady sice nehraje, s Black Witchery nebo Revenge se Němci opravdu rovnat nemůžou, ale už jsem vidět teda hromadu podstatně horších Blasphemy revivalů. Přes přehulený zvuk na začátku tedy vůbec nešlo poznat, co kytaristé hrají, ale časem se to relativně vyčistilo. Frontman ale čistý rozhodně nebyl. Ten se tvářil total nepříčetně, čelist mu jela tak, že se mu málem otočila až na druhou stranu hlavy, celou dobu zíral do davu a bušil do sebe, no, asi jako kdyby zrovna sundal kilo speedu. Z tohodle ohledu v pořádku. Dokonce aji zabil hláškou “Spend your money on beer, kokaine and merchandise!” Zajímavostí rovněž budiž, že s Thorybos hrál na basu i Ryan Förster z Death Worship a Conqueror, a že na závěr přišel kvlt moment, kdy na sebe natáhl plynovou masku, zpěvák nasadil brýle a zandali cover Ritual od Blasphemy. Ugh!
AddSatan: Thorybos bych nazval “dobře zahranou nudou”. Většinou klasicky tupé black/death/grind (čti: war) riffy bez nápadu, s typicky středo-basovým, tlumeným zvukem, který tupí i poslední zbytky agrese, který by se v nich daly cítit. Přehulený mi to nepřišlo, klidně bych i trošku volume přidal. Bubeník teda nakládal a měl solidní výdrž (asi taky koks haha) a ani zechovaný vokál nebyl úplně marný, ale kytarově prostě většinou nic. Jeden riff mi teda připomněl cosi od raných Carcass a sem tam ještě nějaký trochu méně debilní, ale převážně nuda. Kapela co hraje/ávala covery mj. od Von, Blasphemy a Archgoat no. Nafrčený “supremačo” zpěvák mezi skladbami hlásal podporu německému undergroundu, krvi jeho krve a o někom (?), kdo tu není vítán, ale nejlepší byla mIZZYm zmíněná hláška. Škoda, že asi zapomněl (?) zmínit tu kasičku na kočičí útulek, která byla v jejich části merch stolu. Ale zdálo se mi, že jsou dobře sehraný a asi mi to přišlo trochu míň debilní a legrační, než Revenge, na Gutalax nedošlo.
mIZZY: I kdyby ale byly předchozí kapely jakkoliv výborné, předem bylo jasné, že je hlavní kapela večera překoná. Po prvních dvou letošních koncertech jsem už moc dobře věděl, že jsou Mare opět ve skvělé formě. Bergen byl super a Londýn naprosto výborný. Do Zwickau, jakožto jediného letošního nefestivalového koncertu, jsem vkládal tajné naděje, že by mohl být úplně nejlepší. No upřímně, vystoupení na Cosmic Void festivalu s naprosto výborným zvukem překonán nebyl, ale i tak to zas bylo hodně někde. Německý koncert byl z těch dosavadních rozhodně nejhlasitější, což tedy mělo své plusy i mínusy. Úplný začátek byl celkem napálený (především bicí) a zrovna mu to neprospělo, ale mnoho jiných pasáží to naopak hodně pozvedlo. Po té zásobě svíček, co měli na pódiu Pale Spektre, jsem na Mare taky čekal větší divadlo, ale nakonec zde moc svícnů neměli. Na druhou stranu bylo na stage pár lebek s dalšími kostmi. Nebyly moc vidět, ale přeci jen za ně patří malé bezvýznamné plus. Dále by šlo udělat ctrl+c a ctrl+v s velkou částí z předchozích reportů. Setlist byl stejný jako posledně, kapela opět výborná a magie zafungovala. Možná za to mohl zvuk, ale tentokrát mi na pár místech přišlo, že došlo i k pár hráčským fuckupům, kdy každý hrál trochu někde jinde, ale téměř okamžitě se vždy srovnali. Stejně tak i zvuk se v průběhu setu po prvním songu hodně zlepšil. Lehce si sice dovolím zapochybovat i o Eskilově zpěvu v intrech, ale třeba za to mohlo jen divně nastavené echo. Jedním z vítězných momentů byl tradičně Sort Messe, ale až překvapivě jsem čuměl, jak výborně zde vyzněla závěrečná skladba These Fountains of Darkness. To grande finale ve Zwickau, dost možná díky dost hlasitému zvuku, zafungovalo zatím úplně nejlépe. Ta skladba je celkově fakt skvěle složená, ale ve správném live setupu se teprve projeví její opravdová síla. Minimálně tímhle u mě německý koncert aspoň o chlup překonal ten v Bergenu. Trochu škoda, že po ní už nic dalšího nehráli. Tajně jsem doufal v to, že na klubovém koncertě, kde je netlačí čas, přidají aspoň jeden song navíc. Satanužel se nestalo, evidentně nemají nic dalšího secvičeného, a přídavky od takovéto kapely stejně naprosto postrádají smysl. Navíc, když odezva od Němců nebyla ani kdovíjak silná. Každopádně díky a čau, kolem jedné ráno skáčeme do auta, valíme do Prahy a po čtvrté jsme už v posteli. Další štace: Celebrare Noctem v Rakousku!
AddSatan: Já byl na Mare poprvé a i když se oddaným fanatikem nestanu a 5x (ani 2x) ročně je vidět nepotřebuju, tak jsem po tomhle koncertě částečně “konvertoval” a můžu potvrdit, že mIZZY ten hype zas tak moc nepřehání. Po hráčské, zvukové a atmosférické stránce je tahle kapela skutečně docela výrazně lepší živě, což je trochu zvláštní, protože black metal na mě většinou líp funguje z nahrávek. Eskil svůj vokální skill po Ebony Tower ještě trochu posunul, zvláště ty čistší až kvazioperní zpěvy vyzněly opravdu působivě. Respekt teda i za to, že to uzpíval v tak zakouřeném prostředí (umělá mlha, kadidlo + pár kouřících dementů). Kromě Attily, na jehož styl navazuje (“vykrádá”), nemá konkurenci a díky menší teatralitě (zpěvů i show) ho lze brát i trochu více “vážně”, při vší úctě k Maďarovi (a napadlo mě, že takhle nějak asi chtěl působit i Big Boss - haha). Už při úvodní Blood Across the Firmament bylo jasné, že zvukově to bude lepší, než předchozí kapely a během 2 skladeb se zvuk dostal na úroveň, kde bych vytknul jen nějaké detaily. Tak akorát špinavý, mohutný, čitelný i vyvážený a hlavně - příkladně úderné, suché kopáky (nechápu, proč je na ET nenazvučili jako u EPček, ta umělá čvachtačka to dost przní)! Bubeník mi taky přišel živě suverénnější než z nahrávek. Jo, asi 2-3x se jim to na pár vteřin rozjelo, ale jinak zahraný, sehraný parádně. Taky +, že to živě hrajou bez kláves (až na intro). K riffům, resp. hudbě samotné asi tak, že Mayhem, Darkthrone, Emperor kdysi složili výraznější, nápaditější, svým způsobem “zábavnější” kusy, ale Mare se v rámci variací na známé postupy podařilo prohloubit tu černomagickou atmosféru, byť je to pořád i dobře hrnoucí metal. Jasně, stále poměrně (!) naivní, ale vlastně jsem tomu ani nemusel jít moc naproti. Asi 2 riffy u starších věcí sice rozpačitější i živě, ale převážně to makalo hodně dobře, několik pasáží, jako v např. mIZZYm zmíněné hypno-posedlosti Sorte Messe, byly až strhující, závěrečná “Fontána” komplet, tam se mnou temné síly už cloumaly fest. Ještě jedna navíc by sice bodla, ale asi už by to stejně nepřekonala, skončili v nejlepším. Mno, z různých důvodů mě jiné blackmetalové koncerty bavily, či “sundaly” ještě více, ale v rámci autentického “trve kvlt norwegian” stylu pochybuju, že to někdy něco překoná (jedině snad Dark Sonority, nebo Theriomorph - což je asi silně nepravděpodobné, že je někdy živě uvidím). A když bude v budoucnu správná konstelace, tak si Mare rád zopakuju.
Vložit komentář