„Určitě nás také ovlivňují skupiny okolo nás, co posloucháme. A kdo říká, že je bez vlivu, LŽE!!“ Třeba takto na úvod rozhovoru s Vláďou. Fleshless totiž ve středu v pražském Kainu křtí nové cd Slaves of the God Machine, kterého se týkala i valná část našich otázek.
Filipismo: Ahoj Vláďo, v první řadě gratulace k vydání desky. A nemohu začít jinak, než abys nám ji představil trochu blíže…
Taky tě zdravím, Filipe, a moc děkujeme ke tvé gratulaci..tady je pár slov k novému počinu.
Abych řekl pravdu, tentokrát nám celý proces skládání šel celkem pomaleji, než-li tomu bylo na předešlých deskách. Je to asi dáno i tím, že je teď i celkově méně času na zkoušky (rodiny..Vitys teď má čerstvě narozenou dcerku Vanessu Lindu) a tak.. Prostě ten proces byl jiný, až jsem se osobně bál, že termín zamluveného studia nestihneme. Nakonec vše klaplo, i když poslední skladby jsme dopilovávali tak 3 týdny přes samotným nahráváním (konec února 2011). Obal tradičně (i když tentokrát možná trochu netradičně) dělal Jirka Lhota. Název desky.. o tom jsme vedli v kapele celkem debaty, ale trn z paty nám vytrhli vloni v létě kluci z Wasteform, kteří v Děčíně trávili čas po odehrání na OEF 2010. Takže to byl jejich nápad, za což jim patří náš dík.
Nahrávání proběhlo, jak jsem již zmiňoval, na konci února 2011 v Shaarku na Moravě. A tentokrát jsme tam strávili o jeden den déle než normálně, snad to bude na celkovém zvuku znát. Po delší době jsme nahráli i cover (pouze jako bonus na LP verzi), a to od skupiny TÖRR – Kult ohně.
A vůbec poprvé naše nahrávka vyjde i v LP verzi, na které mimo Metal Age spolupracuje i mé vydavatelství NTEY Rec.
bizzaro: Když nahrávání bylo o den delší než je u vás obvyklé, cítíš tedy sám nějaký rozdíl v produkční stránce desky? Kolik vám nahrávání zabralo celkově a vnímáš nějaký posun ze strany Shaarku k vám jako kapele? Už tam vznikala i vaše předchozí alba, tak se navzájem z minulosti – nejen po pracovní stránce – znáte.
Myslím, že jsme se teď dost zaměřili na zvukovou stránku věci a samozřejmě jako i v minulosti chtěli vše dotáhnout do maxima. Prostě jsme ještě využili jeden den, co jsme mohli, abychom vše dotáhli do zdárného konce a domů jeli s hotovou nahrávkou a to se povedlo. Možná, že jak jsme starší, tak jsme i pomalejší, pečlivější..nevím. Snad ten den navrch byl pro dobro věci.
bizzaro: Mluvil jsi již o LP verzi nového alba. Krom zmíněného coveru Törr, bude vinyl ještě nějak jinak ozvláštněn – třeba grafickým zpracování?
Myslím, že jediným bonusem je jen právě skladba od Törr..
Filipismo: Na fotkách ze studia na vašich oficiálních stránkách jsem zahlédl, že se ve studiu objevili např. Bruno (HYPNOS), Killy (MELANCHOLY PESSIMISM) nebo Paul Speckman. Čeká nás v tomto směru nějaká změna, co se týká přínosu hostů?
Je to vůbec poprvé po deseti letech, co jsme někoho takového oslovili. (Dříve nám na Grindgod vypomáhal Jan Ježek a to na skladbě od Master‘s Hammer). Chtěli jsme nejdříve oslovit jen Bruna, ale přece jenom s Vlastíkem se známe milion let a jeho brutal chropot je super, tak jsme si dovolili požádat i jeho. Navíc jsou oba kluci naši dlouholetí kamarádi a bydlí v okolí studia. Ale jelikož byl nakonec Bruno v době nahrávání mimo republiku, tak jsme to s ním chtěli odpískat a hledali jsme stejně kvalitní náhradu. No a koho jiného jsme mohli oslovit než Paula z Master. Nejenže mi ještě pomohl s korekturou textů, ale jeho pojetí zpěvu bylo, jak budou moci fans slyšet ve dvou skladbách, nad naše očekávání. A třešinkou je, že Bruno se vrátil ze Slovenska a nakonec se s námi do nahrávání zapojil. I on se objeví ve dvou skladbách. Vlasta „Killy“ v jedné. Jsme moc rádi, že to tak vše dopadlo, neboť všichni tři mají svůj osobitý projev a tím celé CD/LP okořenili.
Filipismo: Vaše poslední tři alba (Sensual Death Immitation, To Kill for Skin a Hate is Born) mi přece jen přijdou hudebně dál než vaše dřívější „grindové“ kusy na Obscene Production. Koneckonců, label jste na předposledním počinu změnili na slovenské Metal Age. Předpokládám, že na vině je přece jen techničtější a melodičtější pojetí vašich posledních alb? Dokáží na Metal Age pomoci vaší muzice i za hranice?
Problém začal v době, kdy jsme na Čurbyho začali mít trochu větší požadavky a v některých věcech se naše názory rozcházely. Ale na druhou stranu je nutné říct, že to byl Čurby, kdo Fleshless dostal před širší světovou veřejnost, ať už díky super propagaci ale i několika tour (s Rotten Sound po Evropě), tour v USA a hlavně jihoamerické tour v roce 2003.
Je pravda, že naše poslední věci už asi byly na Čurbyho málo grind a Metal Age nám v té době udělali super nabídku, která se neodmítá. A naše spolupráce pokračuje dodnes. Kluci nám vlastně vydali Hate is Born, kompilaci Free off Pain a teď i nové CD. A i jejich nápadem bylo vydat new materiál ve formě LP.
Metal Age mají velice dobou promotion po celém světě a myslím, že tak dokáží naše jméno dostat ještě o kus dál. Další pravda je, že hodně věcí ohledně fungování kapely (koncerty/merch) jsme schopni za tu dobu, co hrajeme, dělat celkem dobře i sami.
Filipismo: FLESHLESS to drhnou na naší scéně už od roku 1993, takže rozhodně nepatříte mezi žádné nováčky. Když se ohlédneš, můžeš konstatovat nějaký vývoj, co se týče kapely samotné?
Hele, nevím, co bych k tomu řekl..ale kdo zná Fleshless od Grindingu, tak už tam mohl slyšet takový ten typický zvuk a způsob skládání. Přece jenom – hlavní skladatelé, ať už Michal či Luděk, jsou v kapele skoro od počátku a můžete je slyšet na všech nahrávkách od roku 1994! Určitě nás také ovlivňují skupiny okolo nás, co posloucháme. A kdo říká, že je bez vlivu, LŽE!!
Možná jsme se trochu více vzdálili grind scéně, ale Fleshless nikdy nebyl klasický grindcore, ale spíš death metal s plno jinými vlivy. Ať už grindcore či thrash metalu. A to vše spojené s melodikou.
bizzaro: Jak moc pro vás je kvalita jednotlivé písně důležitá? Snažíte se každou z nich vypiplat až do maxima, překopáváte je, hádáte se u jejich finálních podob a zasahují si do skládání Michal s Luďkem? Co tak vím, mají skládání rozděleno a každý nosí své skladby..
Určitě je pro nás kvalita důležitá, i když neděláme hudbu á la Beneath The Massacre či jiné šílenosti. Přece na kvalitě záleží v každém druhu odvětví a to se netýká jenom hudby.
Skladby jsme na zkouškách několikrát měnili tak, aby výsledek byl co nejlepší a abychom z nich měli osobně co nejlepší pocit. Já osobně bych nedělal něco, co by se mi nelíbilo a to určitě mluvím i za kluky. Kluci skládají každý sám, ale dají si říct i od Vityse i ode mne, takže se nejedná jen o věc jedince. Je to práce celé kapely.
Filipismo: Nejsi po těch letech, z věčného cestování a koncertování, ještě unavený? Máš stále stejnou chuť a energii do hraní? Co tě vlastně drží při „metalovém“ životě nejvíc?
Nejsem, stále mě to baví. Poznávat nové krajiny a státy, kam bych se asi sám se svým platem nepodíval. Potkávat lidi, to je taky to, co mne hodně baví..debatovat o všem možném i nemožném napříč scénou atd.
Koncerty a energie, kterou ze sebe můžu na podiu vydat, je také to, co mne baví moc. Odreagovat se, být někým jiným, než tím klasicky pracujícím človíčkem..pryč se všemi starostmi a soustředit se jen na tu energii na podiu a pod ním. Livka, ta jsou hlavní pro celý Fleshless.
Filipismo: Když se podívám do vašeho koncertního kalendáře, hned mne zaujme jedna věc. Vystoupení FLESHLESS se v drtivé většině neodehrávají na území ČR. Jak složité je, potažmo kolik času zabere, dostat kapelu na zahraniční podia a akce?
Makám na netu skoro každý den. Někdy si organizátoři píší sami, ale neusínáme na vavřínech a i sami kontaktujeme plno lidí ze scény celého světa. Třeba teď aktuálně jsme dostali nabídku na hraní ve Finsku, kde jsme nikdy nebyli. Ale jak říkám, na hodně festů si píšu sám a nabízím Fleshless kde to jde. Jak jsem již psal – v minulosti nám hodně pomohl Čurby a i jiní lidé. Pro nás je hraní v Čechách taky důležité, ale některé nabídky a podmínky jsou pro nás neakceptovatelné, a tak se soustředíme na „západnější“ směr a je pravdou, že teď hrajeme v Německu více než-li doma. Ale neboj, nezavrhujeme hraní u nás a doufám, že se to trošku zlepší, abychom se představili i našemu publiku.
Filipismo: Když už hrajete pro tuzemské publiku, podle čeho vybíráš zdejší koncerty?
Probíráme konkrétní nabídky. Máme nějaké podmínky a na všem se dá vždycky dohodnout. Takže lidi, klidně nám pište…
Filipismo: Máš nějakou konkrétní akci, kterou máš, ty sám, hodně rád? Ať už je to fest, nebo třeba jen klub/město?
Určitě Obscene Extreme a švýcarský Mountains of Death..a Švýcarsko vůbec všeobecně, tam se vždycky dobře hraje a je tam o nás královsky postaráno.
Filipismo: Jsi v neposlední řadě šéfem labelu NTEY. Nemohu se proto nezeptat, zda tě někdy nenapadlo vydat FLESHLESS přímo na „svém“ vydavatelství?
Nemám tolik prostředků, abych je vložil do Fleshless. Okolo kapely se teď točí celkem dost peněz (studio/designy/covery/layout) a na to bohužel nemám. A Metal Age nám toto vše platí. U NTEY dělám taky plno věcí, ale nic není tak drahé jako třeba Fleshless. Vím, jaký mám limit a kam až můžu jít. Taky bych rád vydával velké kapely, ale vše je o penězích…
bizzaro: Když se okolo Fleshless točí dost peněz, co vše tedy kapela vašeho formátu kupříkladu požaduje, o co vše se musí vydavatel starat, když ani ty sám, bys na to nestačil?
Studio, obal, design, promotion.. prostě vše, co je zapotřebí k vydání novinky. A zatím toto bylo ze strany Metal Age vždy splněno a nikdy nebyl ohledně peněz žádný problém.
Filipismo: Kdybych ti dal na výběr jednu jedinou kapelu z deathmetalového spektra, koho by sis vybral pro vydání na NTEY a proč?
Dying Fetus. To není třeba komentovat, to je moje srdcovka. A jinak SLAYER!
bizzaro: A zase se budu chytat stébla :) Co, Vláďo, říkáš na poslední album Slayer? A když jsou pro tebe srdcovkou Dying Fetus, čím tě k sobě tak připoutali? Líbí se ti i jejich slabší alba jako třeba Stop at Nothing?
Abych řekl pravdu, nejvíce miluji jejich mini Grotesque Impalement a Killing on Adrenaline. Ale i Stop at Notning je super a to samé platí i o poslední řadovce..taky moc fajn. Mám rád ty jejich houpavé pasáže spojené s rychlými a taky zpěv Johna, ten je mým velikým oblíbencem.
Poslední Slayer jsou super, ale Reign in Blood je jenom jedno a toto cd je i můj osobní favorit mezi všemi metalovými nahrávkami všech dob.
Filipismo: Co ty sám, Vláďo, nejraději posloucháš doma? Orientuješ se výhradně na zahraniční scénu, nebo máš své „koně“ i u nás? Prozraď čtenářům, co tě momentálně nejvíc zaujalo z posledních desek?
Mám rád plno věcí. Starou domácí scénu jako Debustrol, Terminator, Krabathor, Arakain, Assessor, Moriorr, Kryptor ad., ale ti jsou většinou už minulostí.. Z nových věcí mne zaujali poslední Misery Index, Deicide, Rotten Sound, Entrails a plno jiného. Moje sbírka obsahuje 5.000 CDs a mnoho LPs, takže mám stále co poslouchat.
Filipismo: Chtěl bys nakonec něco vzkázat čtenářům našeho webu, resp. spíše všem fanouškům metalu v ČR? Díky moc za informace, Vláďo, a přeji Tobě, i celým FLESHLESS, hodně energie do další práce, mraky dobrých koncertů a desek.
Díky za Vaší dlouholetou podporu!! Děkujeme za rozhovor a doufám, že se brzy uvidíme osobně.
Vložit komentář